torsdag 17 oktober 2019

Sapiens går som på heroin

Jag var jordbrukare i Ramsele i tjugofem år, långt uppe i västra Ångermanland. Det område som drabbades värst av det radioaktiva regnet från Tjernobyl. Ja, Gävletrakten fick också en rejäl kontamination av Cecium.

Tre av mina vänner i Ramsele dog under de senaste två åren av cancer. Själv befinner jag mig i något slags limbo i väntan på besked, tiden av ovisshet mellan alla prover inklusive PET och besked om behandling.

Historien om Kräftfarmen vara bara en metafor. Det kanske du anade...

Det går aldrig att förstå varför man får cancer. Det är så komplext och har så himla lång inkubationstid.

Igår tvärvände vi vår kosthållning, Brahma och jag. Nu är det strikt Ketogen kost som gäller. Inga kolhydrater eller socker längre - bara fett, protein och grönsaker. Jag hade sträckläst Sven Erik Nordins bok dagen innan.

Filosofin är enkel - svält ihjäl buset utan att svälta själv!

Levern gör ketoner av fett. Friska celler gör energi av ketonerna. Den proceduren klarar inte cancercellerna. Deras mitokondrier är skadade men dom är fenomenala på att fermentera socker och kolhydrater. Däremot går det tyngre för dem att fermentera fet näring, kroppens fett och muskler.

Därmed uppstår en tävling - vem överlever - cancern eller jag?

Skolmedicinen säger att det måste finnas tillräckligt med energi i blodet för att kunna klara av den tuffa behandlingen. Sluta inte med socker och kolhydrater!

Plötsligt sitter man i en valsituation och skall komma med ett beslut - inom en vecka sisådär.

Men tänk om det inte finns något "jag" som väljer. Tänk om det är Livet själv som tar sig den här vägen just nu. I nästa nu tar livet den väg det gör - för att det gör det. Precis som vattnet i bäcken inte väljer vilken sida om stenen det far. Men vårt virtuella "jag" tror sen att det var jag som valde.

Tänk om det är så enkelt?

I så fall är det bara att sätta sig ner och stänga av "jaget" och sen får Livet leva som det gör utan att jaget, rädslan lägger sig i.

Men tänk om cancerutvecklingen är snabbast, så snabb så att det inte funkar att svälta ihjäl buset? Tänk om jag ändå måste välja att gå in i kemoterapin?

Men ta det lugnt nu. Tillbaks ett steg. Det är ingen som väljer! Det är bara Egot som blir rädd! Egot saboterar Livet! Låt Livet får vara i fred så tar det den väg den behöver. Lägg dig int i!

Meditation under Yggrasill 
- Livets Träd - asken vid soldattorpet i Söråker

Människans hunger efter koncentrerad energi, olja och kärnkraft, har inga gränser. Koncentrerad energi skapar ju så många möjligheter till fantastiska upplevelser och utveckling. Men allt har sitt pris och det är vi beredda att betala. Precis som heroinisten var medveten om vad det var han gick in i när han tog första silen.

Vår moderna civilisation är en fantastisk upplevelse - men har ett fatalt pris.

Tjernobyl - mänskligt misstag eller en nödvändig lärdom?

Livets träd - symbolen för vårt Livsrum - mellan solen, atmosfären och matjorden

-----------------------------------





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar