tisdag 8 oktober 2019

Ett nytt projekt är igång

Jag har startat ett nytt projekt igen, att dra upp och odla kräftor. På gamla dar! Det skulle kunna bli en hel kräftfarm till slut!

Jag har lyckats få igång en odling som förökar sig och växer till riktigt snabbt. Ett helt stim av livskraftiga kräftyngel. Idag har jag skickat ett gäng till lab för att analysera vilken art det är jag har fått fram. Riktigt spännande! 

Om ett par veckor får vi veta resultatet. Brahma stöttar mig till hundra procent i det här projektet, trots att jag startade det utan att fråga vad hon skulle tycka.

Vi har genomfört riktigt stora projekt tillsammans förr. Det första var väl när vi bildade Ramsele Getgård Sambruksförening 1975, ett tvåfamiljsjordbruk med 120 mjölkande getter. Vi producerade getost och tog fram ostsorten Vit Caprin.

Fast på den tiden var Brahma gift med Alf Olert och hette Ingrid. Jag var då gift med Maria och vi var redan getfarmare med 40 getter sedan 1971. 

Riktiga Gröna Vågare hela gänget, med andra ord! Men allt det där är en annan berättelse.

Nästa projekt vi drog igång, Björn och Brahma, var Yogastudion i Sundsvall 2001. Ja, det fanns ju inget sånt här då, varken i Sundsvall eller Härnösand. Därför blev det “The Studio”! 

Vi hade som sagt bytt ut våra namn och slagit oss ihop vid millenieskiftet. I många kulturer byter man ut sitt namn när något stort händer i livet. Det var verkligen något väldigt stort som hände när vi möttes igen - Kärlek med stort K.

Kräftprojektet tänker jag inte berätta så mycket om - än. Det är ju så med utvecklingsprojekt, man vill inte avslöja detaljerna förrän det är i hamn. Inte för att det gör så mycket om någon skulle "sno" själva grejen, men ändå. Rent principiellt alltså ...

Nej, jag tänkte återgå till hur det var när jag öppnade den här bloggen på juldagen 2015. Skriva ner de tankar som kommer till mig i den tidiga morgonstunden då jag fyrar igång braskaminen och försjunker in i eldens magi. Så som mänskligheten i årtusenden samlats runt elden i kontemplation. Det är något djupt mänskligt i det. 

Välkommen att sitta i ringen runt elden ...

-----------------------------------

3 kommentarer:

  1. Haha, du är oförbätterlig! Det ska bli väldigt spännande att följa. /Kurt

    SvaraRadera
  2. Vill gärna sitta runt elden med er 🥰

    SvaraRadera
  3. Tack för inviten. Jag slår mig ner i ringen.❣

    SvaraRadera