fredag 29 november 2019

Vatten och miljödiesel

Brahma och jag tillhör skaran av idealister som satsade av sparkapitalet och köpte en miljödieselbil 2011. De skulle vara absolut den miljövänligaste fossilbil man kunde köra. Tanken var god. En dieselmotor har ju några procents högre verkningsgrad och motorn har betydligt längre livslängd.

Men nu är det andra tider - dieselbilarna är värst. Men alla vi med miljödieseln då? Om vi säljer den och köper en elbil så kommer dieseln köras vidare lika länge av någon annan. Ytterligare resurser krävs dessutom för att bygga en elbil. Vi hamnade rävsaxen.

Dieseleländet
Dieselmotorn har en tendens att bli sämre med åren när det gäller skadliga utsläpp. Speciellt nu sedan fabrikanterna försöker hålla nere utsläppsnivåerna på nytillverkade bilar. Den nya konstruktionen kör tillbaka avgaserna till förbränningsrummet via EGR-ventilen för at minska utsläppen.

Det för med sig att förbränningstemperaturen sjunker och brännbara gaser kondenserar till kolavlagringar och därmed sjunker kompressionen och motorn sotar igen. Moderna BMW och VOLVO bilar har plötsligt lagt av och fattat eld. Se DN-artikel

Det är som när man framkallar 'soteld' genom att snålelda (strypa luften) i kaminen.

Minska dina utsläpp - rengör dieselmotorn regelbundet 

Sotiga motorer ger höga utsläpp, speciellt av de giftiga NOx-gaserna (Kväveoxiderna)

Lösningen under övergångstiden
Det finns dock en nyss framtagen utväg, en slags SBF-lösning (=sunt bondförnuft). I Jordbruksaktuellt  läste jag att lantbrukare har börjat motorrengöra sin dieselmotor invändigt med vätgas!

Det finns en utrustning som många verkstäder i Danmark och södra Sverige använder - tekniken kallas HYDRIVE. Enkelt och billigt kan du 'bränna bort' invändig igensotade motorer på 20-60 minuter. Motorn blir som ny när det gäller utsläpp, prestanda och bränsleförbrukning och rekommenderas göras var 6000:e mil.

Det geniala är oftast det enkla
Maskinen som gör jobbet är enkel. Den delar upp destillerat vatten i vätgas och syrgas genom hydrolys. De två gaserna som bildas när man laddar gammaldags bilbatterier t ex. Vätet reagera med kolet som blir aska.

Maskinen styr processen så att vätgas bildas i rätt mängd och leds in i insugningsröret till motorn som får gå på tomgång. Vätgasen bränner då bort sotavlagringna när den blandas med den insugna syre/bränsleblandningen. Maskinen producerar vätgas så länge motorn är igång. Den känner av motorns vibrationer.

Processen är genialt enkel och helt riskfri. En enkel maskin och lite destillerat vatten - inget skruvande! Det skulle förvåna mig om inte biltillverkarna kommer att bygga in det i själva motorkonstruktionen så att motorn rengörs kontinuerligt. Det kommer säker bli lika självklart som Intercoolern blev på varenda lastbil när den kom på 1980-talet.

Kan man fortsätta köra diesel med hyfsat samvete?
En ny och ren dieselbil är överlägsen en bensinbil när det gäller bränsleekonomi och livslängd men ett fördärv när den börjar sota igen - och det går ganska snabbt. Om den här metoden är så bra som den utlovar så kanske man kan köra sin dieselbil tills den är lagom gammal innan den behöver ersättas med en elbil.

Vi har i alla fall beställt en sotning nu på vår Ecoflex Diesel som gått 13000 mil. Men vi får åka ända till Uppsala för att få den gjord. Andrabilen byter vi ut mot en elbil. Omställningen är i full gång ...

----------

Funderande eftersnack
Bilindustrin utlovade i början på 2000-talet att dieseln var lösningen på utsläppsproblematiken. Politikerna jublade och subventionerade med skatterna! Det konstruerades extra bränslesnåla motorer, aerodynamiska karosser för att ytterligare minska bränsleåtgången och utsläppen av CO2 och NOx gaser. Man ville verkligen pressa ner klimatgaserna till ett minimum för att få sälja mer miljövänliga bilar.

Hade de lovat för mycket? Har fossilmotorna kommit till vägs ände? Volkswagen valde till slut att fuska med avgastesterna! Det gick inte att konstruera en dieselbil som hade anständiga utsläppsnivåer hur man än ansträngde sig. Den slutgiltiga lösningen på problemet - att manipulera bildatorns programvara!

De var ju konstruktörer - finurliga nog att skriva om programmet som styrde bränsleinsprutningen så att det blev olika utsläppsvärden om bilen stod i labb och testades eller om den kördes ute på vägarna.

Beror det på det ekonomiska systemets förblindande drivkraft? Det kan väl inte vara cynisk illvilja eller rå kapitalism? Det kanske är systemets tröskel mot att överge en stor ekonomisk investering trots att den inte längre håller?

Varför inte satsa på något nytt. Elbilen är tusen gånger enklare. Att den är dyr just nu - under en omställningstid - är ett kapitalistiskt fenomen. Men vi har ju så mycket olja kvar...

Det kanske är mänskligt ändå
Har man investerat en dyr avelshingst är det svårt slakta den även om den bevisligen ger usla avkommor. Det tar emot.

-----------------------------------



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar