tisdag 3 december 2019

Den Vite Mannens framfart

Det finns ett parallellt mönster i den vite mannens övergrepp på Moder Jord och männens utnyttjande av kvinnan. Speciellt i vår civiliserade kultur. De Abrahamistiska herrefolkens kultur, de utvalda männens kultur.

Istället för att hedra den Moder Jord som villkorslöst föder oss så plundrar han och manipulerar henne för sin egen njutnings skull. Själva manipulerandet förhöjer han till att vara mannens signum, det som gör just människan till Guds avbild. Förmågan att skapa och påverka med intellektet.

Huvudet blev till slut helt överordnat Hjärtat och kontakten med Kärleken och Livet gick förlorat. Till slut återstår bara materiell konsumtion, sexualitet och berusning för att döva hjärtats röst. Moder Jord är plundrad och förnedrad och blir till slut mannens grav.

Heligt Liv
I mer naturnära kulturer hedras kvinnan som förmedlare av det Liv som är allas vår innersta essens. Vi är alla samma Liv och det förmedlar kvinnan rent konkret när hon bär fram nästa generation genom sin kropp - i kärlek till allt som lever. Det är Livet som är heligt - inte mannens alla dogmer och svarta böcker.

Människan har haft en evolutionär fördel av sin hjärnas reflekterande förmåga att tänka sig in i en framtid och påverka den genom sitt handlande och planerande i nuet. Det gav överlevnadsförmåga - men den Vite Mannen använde det till makt och förtryck av Kvinnan och Moder Jord.

Anfadern - en manipulativ rackare

Per - min finurlige fader
Långt efter hans död fick jag läsa igenom en pärm med samlade brev från Per, skrivna till hans nära vän Mr G. På ett ställe kunde jag läsa hur Per radade upp sina främsta karaktärsdrag: "Jag är nog lättsinnig, cynisk och en levnadsglad gambler"

Mr G och Per drev business tillsammans. De hade fem fraktbåtar som gick i drift i Östersjön före kriget. De var alltså väldigt förtrogna och nära vänner allt sedan ungdomsåren och Per beskrev ingående sin kärleksaffär med sin älskarinna Elly. Speciellt allt som skedde efter att Elly blev gravid och hur han arrangerade med henne så att allt skulle bli så bra som möjligt. 

Elly kom tillbaka från Åland med hans barn i famnen. Därmed uppstod en situation som han löste temporärt genom att skaffa ett ställe där hon kunde bo och vara tillgänglig för honom. Han hade ju sin egen familj att ta hand om och Elly var fortfarande förälskad i sin Per. 

Efter en tid blev hon och barnet sjuka och hemlösa då hon inte kunde betala hyran. Det dröjde inte länge förrän Barnavårdsnämnden tog dottern Maj från henne.

I det här läget började Per agera igen. Nämnden hade planerat att placera Maj i en 'arbetarfamilj' som önskade adoptera henne. Vännen Mr G hade nyligen förlorat sin 1-åriga dotter så Per la fram förslaget: "Kan inte du adoptera Maj så min dotter få växa upp i en anständig familj? Då kan ju även jag få träffa henne när jag hälsar på." 

Ett Gentlemen Agreement alltså. Nu fattades bara Ellys medgivande.

Några brev senare läste jag med höjda ögonbryn: - "Nu har jag fått Elly att skriva på adoptionshandlingarna mot ett löfte om att jag ger henne ett barn till." 

Maj växte upp i Mr G:s familj på solsidan av Stockholm och hamnade ganska tidigt utomlands. Men hon fick ett nytt namn - Kristina. Mr G tyckte att Maj lät som ett konamn. 

Elly gifte sig med en snäll kamrat Helge och efter ett par år födde hon Pers utlovade kärleksbarn. Jag känner mig otroligt tacksam för att Per och Elly, trots allt man kan tycka om dem, födde mig i kärlek och gav mig möjlighet att få uppleva livet. Min syster Kristina träffade jag inte förrän jag var nästan 50 år. Livet är fantastiskt i alla dess underbara variationer.
-------
Men man kan ju undra vad Helge tyckte om det där arrangemanget? Jag frågade Elly när hon var riktigt gammal. Då log hon ....

-----------------------





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar