onsdag 27 november 2019

Cancerrapport - Rond 1

Cancer och döden är reella hot i vår tid - alla berörs på något vis. Att läsa om det i realtid har helt klart ett värde för många, det ser jag på besökssiffrorna i bloggen. Därför har jag beslutat mig för att fortsätta rapportera, trots att prata om sjukdomar inte tillhör mina favoritämnen.

Hur det här än utvecklar sig, kommer jag alltså dela med mig erfarenheterna här i bloggen efter bästa förmåga framöver. Hittills har jag skrivit om cancern i form av metaforer eftersom inga definitiva besked fanns förrän alla tester och analyser var klara. Det mest varit mest spekulationer. Men nu är det kartlagt och processen är finjusterad in i ett standardförfarande för just den här formen av Lymfom.

Utgångsläget
Det är högmaligmt (=aggressivt) storcelligt B-cells lymfom, dvs ett batteri av tumörer spridda i det lymfatiska systemet. Sånt behandlas i första hand med enbart cytostatika (cellgifter)

Eftersom min kropp bedöms i övrigt vara i bra trim och det faktum att jag inte har några andra sjukdomar, allergier eller går på några mediciner så väljer de att köra på med den tuffaste cytostatbehandlingen. Målet är att förhindra återfall efter avslutad behandling.

Det som är positivt i det här läget är att den här cancerformen kan utplånas helt efter ca fyra månaders intensiv behandling. Eftersom cancern är aggressiv så befinner sig merparten av cellerna i delningsfasen och är då sårbara för cytostatikabehandling. Det är alltså stor chans att bli helt frisk relativt snabbt - det tilltalar mig!

Sex Ronder
Matchen mellan Kroppen och Kräftan går i sex ronder och ronderna startar varannan torsdag. I morgon startar alltså Rond 2. Kräftan har tagit rejält med stryk, speciellt under de första tre dagarna, och går nu på knäna. Kroppen har också gått ner sig en del efter 2-3 dagar men återhämtade sig gradvis under den sista halva ronden.

I klartext innebär det att tumörerna har försvunnit så gott som helt. Det är bara den största som fortfarande går att se utifrån. Det är otroligt hoppfullt för det innebär att cocktailen av cytostatika är rätt designad för just den här tumörtypen.

Anti-kroppar fäster vid cancercellerna

Kroppen tappade aptiten några dagar. Orken tynade och håglösheten satte in. Men va' fan - det får man väl tåla! Jag hade förberett mig kravla i spyer och total utslagning.

Det som kändes oroväckande var att kroppsvikten sjönk för varje dag. I förrgår morse var jag nere på 72,7 kg. Jag har tidigare legat runt 74-75 och när jag var helt frisk låg jag mellan 75-77 kg.

Det här är risken med ketogen kost som bara är fett och lite protein men inga kolhydrater. Man 'stryper' cancerceller men friska celler kan leva på det. Risken är att det får en bantningseffekt.

I det läget köpte jag ett paket Leksands brungräddade knäckekakor och en Grevé-ost. Det var välsignat gott till morgonkaffet - vips, i morse var jag uppe i 74,8 igen. Yes - det funkade! Man får inte vara alltför principfast minsann.

Skräddarsydd behandling
Modern behandling sker tydligen med precision! Först fyllde de på Kroppen med specialdesignade Antikroppar under fyra timmar. De letade upp cancercellerna och nöp sig fast där. Därefter fyllde de på resten av dagen med tre olika sorters cytostatika som for iväg till antikropparna. Likt målsökande robotar dödade de cancercellerna som antikropparna fäst sig vid.

Friska celler skonades på det viset. Det förklarar den snabba krympningen av tumörerna och de begränsade bieffekterna. Den sista veckan har varit lite av en återhämtning inför nästa ronds angreppskrig. I morgon är det dags igen och jag går till Hematologen med lätta steg, otroligt tacksam för allt som skett hittills.

Vi har ett fantastiskt sjukvårdssystem
Ända sen jag var på Vårdcentralen den 7 oktober har det rullat på med en beundransvärd effektivitet. Det har inte kostat mig en krona - jag är riktigt tacksam för det skattesystem och det sjukvårdssystem som vi byggt upp i Sverige. Man blir behandlad med respekt och värdighet.

-----------------------------------






3 kommentarer:

  1. Fint skrivet Björn. Hoppas att går bra. Hälsa Brahma. Mvh Päivi Määttänen

    SvaraRadera
  2. Åh så glad jag blir när jag läser din berättelse om hur bra din kropp svarar på behandlingen. Du är en kämpe och du beskriver så bra din kamp! Jag håller alla tummar och tår för en bra fortsättning och ett tillfrisknande inom kort! Stor styrkekram till dig och Brahma!

    SvaraRadera