torsdag 9 januari 2020

Cancerrapport Del - 4

Datortomografin (magnetröntgen) visade inga tecken på kvarvarande cancerceller. Det är rent - Jippiie! Men då är det lätt att glömma att från början (9/10) hade jag en spridningsbild genom lymfsystemet Klass III av IV, dvs på båda sidorna om kroppens centrumlinje och på båda sidor om diafragmat - högmaligmt lymfom.

Klass IV - hade inneburit spridning även till andra organ och då hade läget varit ännu mer komplicerat.

De fyra tuffa cytostatbehandlingarna har alltså bitit ordentligt, men kroppen tar naturligtvis stryk och igår fick jag den femte, av totalt sex behandlingar. Därefter skall cancermatchen vara över, bara ett par månaders rehabilitering återstår sen.

Överleva behandlingen
Huvuduppgiften nu är att överleva effekterna av giftbehandlingen. Kroppen går ju gradvis ner sig. Det handlar inte bara om illamående och håravfall som det mest talas om. Det är en palett av effekter som tittar fram när kroppens motståndskraft slits ner. Men det finns hela tiden beredskap och motåtgärder.

För fem dagar sen fick jag feber vilket är en alarmsituation. Då är handlingsplanen - ring Hematogogen och kom in om det stiger över 38°C, oavsett tid på dygnet. På kvällen steg det gradvis upp till 38,4° så det vara bara att packa ihop, fara iväg och läggas in. Hela registret av blodprover och influensaprover togs.
Vilka symptom hade jag förutom feber?

  • Tungan hade svullnat upp och var full med blåsor långt bakom tungroten. 
  • Fingertopparna var ömma och skinnet kändes som det var slitet och hotade spricka vid beröring. Även trampdynorna var konstiga, som det var 'grus i dojorna'.
  • Men så var det ju prostatan som började svälla igen så jag hade svår att pinka mer än små skvättar. Det är ju själva gubbgisslet som man inte snackar om men det förvärrades tydligen av cytostatikan. En bladderscanning visade att det stod kvar nästan en halvliter urin i blåsan. Sånt kan man inte gå runt och skvalpa med för då är det risk för infektion i njurarna. 
Jag fick ett par engångskateter så jag kunde själv tömma blåsan och såg framför mig att jag skulle in i katet-träsket igen, med risk för urinvägsinfektioner. Det hade jag ju tagit mig igenom förra året och ansåg mig vara klar med.

Bra värden
Alla värden var bra. Immunförsvaret fungerar (med hjälp av 5 sprutor som ingår dagarna efter varje behandling). Inga bakterier i urinen. Febern sjönk av sig själv under kvällen och efter ronden på morgonen fick jag åka hem.

- Vi hade is i magen och avvaktade med att sätta in antibiotika. Känslan i fingrar och fötter är neurologiska skador av en av cytostatpreparaten så den tar vi bort de sista två behandlingarna så kanske skadorna inte blir permanenta, framför allt inte förvärras. Det var läkarens slutsats. Allt lungt alltså. 

Tungan sköljer jag flera gånger om dan med sån där bakterielösning som gamlingarna har och lägger löständerna i över natten. Det hjälper.

Sen kan man bara spekulera i vad som gjorde att jag fick feber. Kroppen är fantastisk att ta reda på sånt själv och sen reparera den - om vi ger kroppen support. Vi kör t ex med hela uppsättningen av kosttillskott som Sven Eric Nordin rekommenderar i sin bok "Och cancern bara försvann" även om vi övergav den ketogena kosten efter en månads cytatostatbehandlingar.

D-vitamin och immunförsvar
Sedan en månad tillbaka lägger jag mig i solariet en gång i veckan. Det finns en dansk vetenskaplig forskning som visar att D-vitamin måste finnas tillgängligt i blodet för att T-lymfosyterna, immunförsvarets själva anfallstrupper skall gå igång. D-vitaminet har en nyckelroll där - det är själva 'startgasen'. Solexponering, helst över hela kroppen är det effektivaste sättet att höja D-vitaminhalten i blodet. Utomhussol skall 'insupas' när skuggan är kortare än kroppen, dvs mitt på dagen - tvärtemot den 30-åriga antisolpropagandan har förespråkat. Men den där diskussionen tar jag en annan gång.  

Fler motåtgärder man kan göra 
Den gamla huskuren att dricka tre stora glas (900 ml) kroppstempererat, lätt saltat vatten (0,09% samma som kroppsvätskorna och havet har) varje morgon är nog bra. Det signalerar till cellerna att: - nu finns det god tillgång på vatten - nu kan vi släppa iväg alla våra vattenlösliga avfallsprodukter :)
Det har jag kört med i 25 år, minst. 

Lika länge har jag sköljt näsan med den yogiska metoden Yala Neti. Du spolar igenom näsan och hela bihålesystemen med samma typ av kroppsvarmt (duschvarmt) lätt saltat vatten. Då slipper du förkylningarna och allt annat skräp i näsan.

Stoppa förkylningar - skölj bihålorna.
bilden från Yogabutiken.se där köper du kannan

Livet efter detta
Nu siktar vi in oss på att den här cancerperioden snart är avklarat. Vi kommer börja planera vårens och hösten yogaaktiviteter och lägga ut dem på hemsidan ganska snart. Då skickar vi dig ett nyhetsbrev om du finns med på vår lista. Vill du anmäla dig till Insiktsyogas Nyhetsbrev så kan du skicka ett mail till Björn eller Brahma så kommer du med på listan.

-----------------------------------















1 kommentar:

  1. tacksam glad. we never win we survive and celebrate life. so happy for you both. sarah. lilliz

    SvaraRadera