lördag 6 februari 2021

Vad är Yoga - för oss? Del 1

Alla, är vi helt olika men ändå väldigt lika - vi är människor. Precis som att alla snöflingor är sexkantiga men alla har olika mönster. Det är en hisnande tanke.

Personligheten

Vi är var och en fullständigt unika varelser för att vi har olika uppväxt och unika DNA. Våra personligheter byggs upp av de vuxna som finns närmast oss redan när vi föds, ja redan i fosterstadiet. Sen kommer skolan, samhället och kulturen. Personlighetsbygget håller vi på med hela livet. 


Har vi fått en perfekt uppväxt med kärleksfulla föräldrar, blir våra undermedvetna program funktionella och vårt liv fungerar i harmoni.


Ganska snabbt som barn upplever vi att vi Är vår personlighet. JAG-medvetandet uppstår. Nästan hela vår vakna tid lever vi sen utifrån vår personlighet. Vår materiella kultur indoktrinerar oss till att tro att vi är vår personlighet och inget mer.


- 'Jag är min personlighet' känns det som.
Men tänk om det finns något mer - som är större?


Flowtillståndet

Men det finns ett annat tillstånd. Vi kan ha spontana, korta glimtar av ett annat tillstånd. Ett tillstånd där inte Jag, Mig och Mitt finns. Tid och rum existerar inte heller i det tillståndet. 


Konstnärer, författare, artister, forskare och andra extremt kreativa människor är väl bekanta med detta tillstånd. De kallar det ‘Flow’ eller ‘Eureka’-tillståndet. De är tränade att skapa förutsättningar för att komma i Flow. Men även vi andra, vanliga vardagsmänniskor upplever den här känslan av Flow. Alla gör det lite då och då. 


Förälskelsetillståndet är typiskt. Då känns allt perfekt, en eufori då inget känns omöjligt. Det finns inget mer att sträva efter eller att ångra. Du har ju allt nu! Det kan inte bli bättre!


Men även andra stunder av hänförelse, t ex då du ser djupt in i ett nyfött barns ögon, håller en kyckling eller kattunge i handen eller upplever något hisnande natursceneri eller en Live-konsert. I sådana stunder känns Livet totalt och du upptäcker att du ler. De stunderna är kopplade till glädje och kärlek. Alla skrattar när de åker tillsammans med ett barn i kälkbacken.


Yoga är en träningsmetod att ta kontroll över de här tillstånden. 

  • Att komma till insikt om att personligheten egentligen är ett värdefullt mänskligt verktyg som består av ett ofantligt stort antal program, lagrade i vår storhjärna och som kör per automatik. 
  • Att medvetet kunna växla över till ett tillstånd av total närvaro och leva totalt i nuet - typ ‘i förälskelsetillståndet’
  • Yoga innefattar även tekniker att ‘omprogrammera’ vårt undermedvetna och ersätta dysfunktionella program mot mer ändamålsenliga och därmed kunna leva ett mer harmoniskt liv. De teknikerna tar vi upp lite senare i kursen.

Vi tonar alltid in oss till yogapasset med mantrat: ‘Ong Namo - Guru Dev Namo’ som betyder ungefär:


‘Jag öppnar mig för att förena mitt personliga medvetande - med existensens medvetande, själva Livets medvetande’


I slutet tonar vi ut med mantrat: ‘Sat Nam’ som betyder ungefär: ‘Jag är existens’ 


Ordet Yoga betyder ‘Förena’. 


Det här var inledningen av första passet på vårens Yoga-Live OnLine med Björn och Brahma  - då vi leder Yogaklasser digitalt med Zoom







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar